Innovació

Hem portat a terme un Casal per un grup de nens i nenes d’onze anys “Tecnologia digital, potencialitats i riscos”

L’objectiu d’aquestes sessions era doble: transmetre habilitats tecnològiques que els permetin moure’s amb més facilitat i treure profit de les eines digitals, però alhora donar-los elements de reflexió, adaptats a aquesta edat per a ser capaços d’analitzar allò que es van trobant. Essent conscients que són una generació  nativa digital i que, per tant, la seva mirada sobre aquest entorn és molt més natural que la nostra, ens hem centrat en allò que podem aportar els adults:  suggerir preguntes  més que donar respostes.

El casal l’hem coordinat la Cristina Ribas i la Gemma Altell, que ja haviem impulsat un altre casal autogestionat per pares i mares al 2009.

Volem agrair a tots els pares i mares que han col.laborat a fer possible aquest casal com Carles Soléamb el seu temps i les seves aportacions. Per altra banda, voldríem afegir que el casal no hagués estat possible tal com l’hem plantejat sense la inestimable contribució dels/les talleristes professionals de l’educació i amics: Carles Sedó, Isi Plaza i Ana López.

Aquí us detallem els continguts per sessions:

1ª sessió- Usos de les pantalles per Cristina Ribas 

Identificar el què ja sabem:

En la primera sessió es va parlar dels diversos usos de les “pantalles”:

  • Jugar
  • Entretenir-se
  • Contactar amb amics/gues (comunicar-se)
  • Aprendre (per exemple a través de la wikipèdia)
  • Difondre informació
  • Crear
  • Saber què està passant i entendre-ho

Anàlisi: Vam comentar dos vídeos (un positiu i un negatiu) fent una anàlisi crítica dels continguts. Un a favor del avenços tecnològics i l’altre, que alerta dels perills . Es tractava de posar de manifest les diferentes mirades que podem fer sobre un mateix contingut i així, aprendre a analitzar la tecnologia com a mitjà més que com a finalitat. 

Exercicis pràctics: Treballem amb dos casos molt diferents:

a-      Recerca d’informació: Saber trobar-la en llocs especialitzats diferents a Google, per exemple sobre cinema mitjançant la web IMDB. Aprendre a buscar amb criteri.

b-      Crear continguts: Redefinim o incloem noves entrades a la viquipèdia. Després d’entendre com funciona, els nens han millorat entrades del seu interès com gimnàstica rítmica i Assassins Creed. Ha resultat màgic pels nens i nenes descubrir que ells/es poden aportar información rellevant a la xarxa i que pot tenir credibilitat.

Recursos addicionals sobre usos d’Internet i reflexions. Vídeo d’un moment de la sessió.

2ª sessió- Visió crítica de les pantalles.¿ Què hi ha darrera? (Backstage) per Carles Sedó d’EDPAC

Ens qüestionem i problematitzem sobre gairebé tot:

  • Com ens creen la publicitat i les empreses la necessitat de la tecnologia?
  • En quines condicions es fabriquen els ordinadors i els mòbils a països com ara la Xina on hi ha condicions laborals molt  pitjors que les nostres?
  • Quan parlem de nosaltres a la xarxa,  ens mostrem tal com som?
  • Quina diferència hi ha entre dir que juguem junts i estar junts físicament?
  • Ofertes de mòbils: és realment gratis el que ens ofereixen?
  • Per què és guai comprar un mòbil o una tableta cada any? ho necessitem?

Metodologia:

  • Imaginar-nos que treballem en una empresa de tecnologia on cadascú ocupa un rol i l’objectiu és “fer negoci”.
  • Utilitzar la paradoxa i desmuntar, a través del discurs , el glamour associat a la tecnologia i les xarxes: “carallibre” (Facebook) i el “Ipone” (iPhone) com alguns exemples que han causat perplexitat,  somriures als nostres pre-adolescents i han ajudat a trencar mites.

3ª sessió- Xarxes socials i gènere: iguals però diferents per Ana López 

L’Ana ens ha ajudat a adornar-nos que el gènere també té un paper a les xarxes socials. El grup ha anat descobrint,  a partir de la identificació amb les seves pròpies experiències, qüestions com:

  • Les noies es fan fotos amb mostres d’afecte entre elles molt més que els nois.
  • Les noies, donat el funcionament social global on el gènere té un paper molt rellevant, poden ser més vulnerables a les xarxes.
  • Hi ha perills concrets com ara el ciber-bullying o el sexting entre d’altres que es pot donar tant en nois com en noies.
  • Alhora, el rol de gènere, fa que les noies estiguin més pendent de les opinions que sobre elles s’emeten a les xarxes.
  • També hem parlat del control que s’exerceix a vegades entre les parelles adolescents (i també adultes, cal dir-ho) mitjançant les xarxes. És una forma de violència, no d’amor.

Metodologia: 

Vam veure una presentació  i també alguns vídeos  dels que després vam fer la valoració i l’anàlisi. Principalment centrats en els riscos però tractant-ho sense alarmismes. Plantejat des d’aquells comportaments que els hi poden resultar propers a ells/es.

Recursos addicionals: presentació Xarxes socials i gènere, Vídeos sobre gènere i perills

4ª sessió- Elements educatius de les xarxes: Aspectes positius més enllà de jugar i parlar per Isi Plaza 

L’Isi ens va proposar avançar un pas més respecte a la dicotomia clàssica que es planteja en els infants (per part de les famílies, de les escoles i dels propis nens/es)  sobre si les xarxes són bones o dolentes. Aquests van ser alguns dels continguts de la sessió:

  • Parlem de què és una xarxa social: les virtuals i també les presencials, per a què serveixen.
  • Avantatges i desavantatges de la transparència de les persones a les xarxes. Aprofundim sobre què posar al perfil. Ser conscients que TOT es pot veure.
  • Elements/caracerístiques bàsiques sobre els que hem de reflexionar:

–          impulsivitat versus reflexió

–          conectar versus desconectar

–          destruir versus construir/crear

com manegar aquest tres conceptes i trobar-ne l’equilibri

Metodologia: Vam fer una  anàlisi crítica conceptual sobre les qüestions plantejades

L’element diferencial d’aquesta sessió va ser el treball a partir de Pinterest. Els nens i nenes van crear un compte i es van distribuir en grups per fotografiar zones emblemàtiques del poble. L’objectiu era identificar altres usos lúdico/ educatius de la xarxa més enllà dels més estesos.

Recursos addicionals: Adolescents a les xarxes socials i Sobre Pantalles amb Jordi Bernabeu

5ª sessió: sessió de tancament i conclusions del nenes i nenes

L’última sessió va ser conduïda per tots els nens i nens: Oriol, Marc, Pau, Andrea, Albert, Marc, Ignasi, Max i Martina.

Durant la primera sessió ja havíem definit 4 grups petits. Cada un d’ells era responsable de resumir cada una de les sessions de la setmana per tal de fer una devolució l’últim dia.

En aquesta darrera sessió els grups petits van dedicar una estona a posar en comú i endreçar la informació que havien recopilat per poder-la transmetre en públic.

Després van ser convocats els pares i mares i cada grup va anar exposant (incloent  el material audiovisual) els punts més rellevants del que s’havia treballat a cada sessió.

Finalment hi va haver preguntes i debat entre pares/mares i nens i nenes. Aquesta sessió es plantejava des de l’aprenentatge mutu entre adults i preadolescents.

Anuncis

5 respostes a Innovació

  1. Retroenllaç: Tecnologia a l’educació, entre la por i l’oportunitat | Educar per pensar i canviar el món

  2. Tocant la Pera ha dit:

    Caram… què xulo… felicitats!

  3. Retroenllaç: Té perills el rastre que deixem a les xarxes socials?  | Víctor Puig

  4. Retroenllaç: Entrevista a El Periódico | Educar per pensar i canviar el món

  5. Retroenllaç: Jornada sobre usos de la tecnologia que fan els adolescents | Educar per pensar i canviar el món

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s